sobota, 21 lipca 2012

kocie wąsy

Po co kotu wąsy?
Bo jakby wyglądał kot bez wąsów?


Wąsy w ciemności pozwalają wyczuć kotu drogę. Pełnią rolę "czujki" ;) Poza tym odgrywają dużą rolę w wyrażaniu emocji. Zaciekawiony lub zezłoszczony kot nastawia wąsy ku przodowi. Przestraszony kot kładzie wąsy do tyłu.


Kocie wąsy to WIBRYSY. Większość kotów ma 24 wąsy, umieszczone po obu stronach nosa w czterech rzędach. Co zadziwiające, górne i dolne rzędy poruszają się niezależnie od siebie!

To jest kolekcja wibrysów moich kotów ;-) To nie jest tak, jak myślicie! Nie wyrywam ich. Kotom wibrysy same wypadają i odrastają. Znajduję takie czasami gdzieś na podłodze lub na biurku. Jest to zjawisko normalne. Niepokojące powinno być dla nas nadmierne łamanie się wibrysów. Może oznaczać brak ważnego składnika diety w pokarmie kota. Na początku, kiedy nie znaliśmy się ani na kotach, ani na ich żywieniu, kupowaliśmy przeważnie Pchełce Whiskas. Miała normalne wąsy, ale nie jakieś supeł ładne i zdrowe. Kiedy wprowadziliśmy jej lepszy pokarm, po kilku miesiącach wyrosły jej piękne, długie i zdrowe wibrysy. To mówi samo za siebie ;-)


Tutaj prezentuję dwa wibrysy Tosi. Zauważyłam, że Tosia kiedy śpi, ma wibrysy złożone, zwarte. Pewnie, żeby jej się nie połamały w trakcie snu ;-)


Ten zakręcony wibrys należał do Dyzia. Nic dziwnego, jaki właściciel, takie wąsy ;-)


Kotom wibrysy wyrastają także na policzkach, nad oczami, takie dwa małe na nosie oraz po wewnętrznej stronie przednich łapek.

11 komentarzy:

  1. Szczerze mówiąc nigdy nie znalazłam wibrysów moich kotów. Pewnie dlatego, że nie wiedziałam, że wypadają i ich nie szukałam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja, jak miałam poprzednie koty, też nie znajdowałam wibrysów, ponieważ były na tyle cienkie i krótkie, że nie odznaczały się od wszędzie leżącej sierści ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też nigdy zadnego nie znalazłam :)
    Właśnie się zastanawiałam czy to normalne że moje kocisko ma "wąsy" na łapkach :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mojemu kotkowi wypadaja wibrysy 3 naraz i czesto ima strupki przy skorze siersci czego to wina dieta witaminy czy choroba grozna drapie sie i wypadaja pomocy odp

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja zdecydowanie wybrałabym się do weterynarza, to nie jest normalne, ze wypada kilka na raz i że zostają strupki

      Usuń
    2. To moze byc grzybica strzygaca

      Usuń
  5. Mojej Psotce od jakiegoś czasu wypadają wąsy więc postanowiłam sprawdzić i natknęłam się na tą super stronę. Jak się okazało to nic groźnego :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam, a czego moze brakowac w diecie kociczke jesli wypadaja wasiki? W sumie znalazlam 3 ale nie wypadlz od razu tylko kazdy innego dnia, niedawno koteczka skonczyla 2 latka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba obserwować ile wypada, bo znajdowanie pojedynczych wąsów jest normalne. Gdyby traciła dużo wąsów to trzeba udać się do lekarza, zrobić badania krwi i lekarz stwierdzi czego brakuje w diecie

      Usuń
  7. Dlaczego kotu siwieją wąsy

    OdpowiedzUsuń